Jak strávit dovolenou v pohodě (1)

02.12.2016 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Blíží se Vánoce a s nimi dny volna. Konečně opustíme každodenní rutinu. Pojedete na dovolenou s cestovkou, nebo na vlastní pěst? A domluvil jste se už se zaměstnavatelem, jsou-li tam i pracovní dny? Víte, na co si dát hlavně pozor?

Chcete cestovat pod záštitou cestovní kanceláře? Proč ne. Nabídka cestovek u nás je velmi široká a stále převyšuje poptávku. Je ale nejprve dobré si ujasnit, kam vlastně chcete jet, jaké služby požadujete a kolik jste za ně ochotni (a schopni) zaplatit. Určitě se vyhněte impulzivnímu nákupu dovolené, která se zdá být výhodná, ale nakonec na ni budete dlouho a ve špatném vzpomínat. Pokud si budete chtít zimní dovolenou zorganizovat sami, bez CK se určitě obejdete. Musíte si ale zajistit své ubytování získat potřebé informace, např. aktuální informace o tom, jak jsou na tom české ski areály nebo rakouské ski areály apod. Plánování dovolené na vlastní pěst se ale věnujeme v dalším článku: Jak strávit dovolenou v pohodě (2).

Agentura vs. Kancelář

Rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou asi znáte, ale možná nebude špatné si jej připomenout. Tím nejdůležitějším rozdílem je, že agentura není pojištěna proti úpadku. Smí prodávat zájezdy jiných kanceláří, ale nesmí sama zájezdy organizovat. Agentura však může prodávat pod svým jménem jednotlivé služby, tedy dopravu nebo ubytování.

Cestovní kancelář pro případ úpadku naopak být pojištěna musí. Pojištěn je ale pouze zájezd, což je předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb (např. doprava + ubytování) nabízená za souhrnnou cenu. Zájezd musí přesahovat 24 hodin či zahrnovat ubytování přes noc. Pozor na vychytralé prodejce, obvykle agentury, které vám prodají například ubytování a dopravu, ale jako jednotlivé služby, tedy zvlášť. Ty proti úpadku ale pojištěny nejsou, byť by je původně prodávala cestovní kancelář. A nezapomeňte se také přesvědčit ještě předtím, než zájezd objednáte, zdali má cestovka platnou koncesi pro provozování cestovní kanceláře.

Čteme i poznámky pod čarou

Katalog cestovky čtěte pozorně. Soustřeďte se na vše, i když se vám to zdá nudné a je to napsáno drobným písmem. Nezapomeňte na poznámky pod čarou, úvodní informace a zejména smluvní podmínky. Je dobré také porovnat několik katalogů mezi sebou. Ceny i služby stejných destinací se mohou lišit. Určitě nepřehlédněte smluvní podmínky. I když jsou mnohdy kvůli délce těžko stravitelné. Obsahují ale důležité údaje. Nevynechejte kapitoly o stornopoplatcích pro případ, že byste chtěli odstoupit od smlouvy, seznamte se s reklamačním řádem i podmínkami, za nichž může kancelář zvýšit dohodnutou cenu.

Pokud získáte pocit, že vám není něco jasné, nebo že cestovka v katalogu něco opomněla, nebojte se prodávajícího zeptat, kvůli tomu tam je. Nespokojte se však s obecnými odpověďmi. A pokud nejsou pracovníci schopni podat přesné informace, zvolte raději jinou kancelář.

Co je v ceně

A protože vám záleží na tom, kde budete bydlet a jak se budete stravovat, zeptejte se v cestovce na detaily dopravy, ubytování, stravování. Zajímejte se také o všechny doplatky či příplatky (pobytová taxa, mořská strana, parkovné, letištní poplatky a podobně), které budete muset, byť na místě, k ceně zájezdu zaplatit. Nechte si vysvětlit, zda je v ceně zahrnuto cestovní pojištění a v jakém rozsahu. Vždy si zkrátka důkladně prověřte, jaké služby jsou v ceně zájezdu.

Na prostudování cestovní smlouvy si najděte čas a klid. Zkontrolujte, zda je v ní uvedeno vše, co jsme zmínili: stornopodmínky, způsob reklamace, název cestovky, jména všech účastníků zájezdu, termín, přesné vymezení všech poskytovaných služeb, výše zálohy, celková cenu zájezdu. Co totiž nestojí v cestovní smlouvě, k tomu cestovku nic nezavazuje. A pozor - cestovní smlouva musí být vždy vystavena jménem kanceláře, která zájezd organizuje. A jedno všeobecné pravidlo: nikdy nepodepisujte nic, co jste si pořádně nepřečetli.

Last Minute a Buy & fly

Zájezdy na poslední chvíli (Last Minute) jsou nabízeny několik dnů před odjezdem či odletem. Pokud nemáte problém s přípravou na odlet během několika hodin a můžete se rychle uvolnit v práci, využijte akční nabídky posledních míst. Cestovní kanceláře se snaží o zaplnění všech nevyužitých míst nebo zrušených poukazů a nabízí velmi výhodné slevy blížící se cenám bez marže.

Stále populárnějšími jsou nabídky zajímavých a velmi levných zájezdů těsně před odletem. Říká se jim Buy and fly nebo také Super Last Minute. Nabídka je omezená pouze na 24 hodin dopředu. Pokud máte domluvné volno, ale zatím žádné plány, je to ideální volba.

Levná nabídka zájezdů by neměla mít žádný vliv na kvalitu. Cestovní kanceláře se snaží vyprodat poslední volná místa, která byla těsně před odletem stornována nebo se nepodařilo prodat až do odletu. Nemusíte se bát, že nižší ceny zájezdu budou negativně ovlivňovat jeho kvalitu.

Štítky:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU